rich-man-and-lazarus

Променят се политическите и пазарни системи и човек се старае да създаде общност, в която царува равенство във храненето, в обличането, в живеенето. Колкото повече целият свят се старае, толкова по-често се вижда разликата между тези, които притежават всичко и преяждат, и тези, които нямат нищо и се надяват на трохите от трапезите на богатите.

Тези разлики са все по-чести и са прекалено големи да не събуждат лоши чувства. Исус днес ни представя богат човек и беден Лазар във две различни ситуации. Първо, богаташът се намира в земен рай, а беднякът в земен ад. Но после богаташът е във вечен ад, а беднякът е във вечен рай. Не чухме, че богаташът не е влезнал в ада поради това, че е направил нещо лошо, някава кражба или убийсто. Озовал се там според тази притча, само за това, че бидейки богат чесот е виждал бедняка и изобщо не се е постарал да изравни това неравенсто между тях двамата. Божият закон предвижда наказание за този, който иска да е богат между бедни. Ако се смятаме за хора и за христяни, не можем да седим спокойно на прекалено богата маса, когато ни гледат гладните очи на някой беден човек. Не можем да се обличаме с много скъпи дрехи, когато виждаме голи, които нямат с какво да окрият своето тяло. Не можем да държим за себе си празни жилища и апартаменти, когато виждаме бездомни и измръзналите на вън. Да погледнем, как живеем, как сме облечени и нахранени... да погледнем, как сме възпитани и образувни, как сме подготвени и защитени, какъв пост държим, какви приятели имаме. След това да погледнем около нас и да забележим студените жилища, гладните стомаси, празните кухни, празните джобове, необлечените достатъчно и изоставените деца, на които няма кой да им подаде поне малка трохичка падащата от богати трапези. И да не забравяме, че който вижда всичко това и нищо не прави да се противопостави на тази несправедливост, ще получи според Божия кодекс най-строгото наказание. Ако тази притча е чута от сърцето, със сигурнос ръцете ще започнат да действат.

JMB